Центральне місце у творчості П.Хіндеміта займають опери «Художник Матіс» та «Гармонія світу». Вони є яскравими зразками зрілого стилю композитора.
Головний герой першої опери − видатний німецький художник епохи Відродження Матіас Грюневальд. Його життя і творчість припадають на початок ХVІ століття − бурхливу епоху, пов’язану з Реформацією та селянськими війнами. Матіас залишає свого багатого покровителя-кардинала та приєднується до народу. Кардинал, який високо цінує талант художника, прагне переконати його не зраджувати своєму покликанню. Водночас, лідер повстанців не розуміє любов Матіаса до мистецтва. Головний герой стає свідком жахливих сцен: фанатичні католики спалюють на площі протестантські книги, а засліплений ненавистю натовп селян захоплює католицький храм та знищує прекрасні церковні полотна й скульптуру.
Таким чином, опера «Художник Матіс» − це глибока за змістом соціальна драма. Автор піднімає проблему взаємовідносин митця і суспільства, розкриває складний внутрішній світ непересічної особистості, яка мріє служити людям, але залишається духовно самотньою.
Опера П.Хіндеміта сприймалася сучасниками як актуальний політичний маніфест, спрямований проти фашистського режиму. Так, спалення праць Лютера викликало асоціації із знищенням гітлерівцями забороненої літератури. Оголосивши музику П.Хіндеміта «дегенеративною», нацисти заборонили оперу. Тому її прем’єра відбулася в Цюриху (Швейцарія) тільки в 1838 році.
Однойменна симфонія «Художник Матіс» була створена відразу ж після написання опери, в 1934 році, за порадою видатного німецького диригента Вільгельма Фуртвенглера. Це програмний твір, що передає враження композитора від чудових полотен Матіаса Грюневальда. Симфонія складається з трьох частин, кожна з яких має назву триптиху Ізенгеймського вівтаря:
|